Meer inspiratie

Meer inspiratie

Het is voldoende

 

  Het gaat er niet om

bijzonder goed te oefenen.

 

Oefenen

is voldoende.

 

Het gaat er niet om

dat het bijzonder stil moet zijn.

 

Het is voldoende

van het kleinste beetje stilte

helemaal te genieten.

 

------------------------------------------

 

Silvia Ostertag, 'Levende stilte'

 

Inspirerende organisaties

 

 

Vaak is externe begeleiding handig om afstand te nemen van de dagelijkse werking. Volgende organisaties kunnen daarbij helpen :

Als je als individuele hulpverlener wil stiltstaan bij je eigen veerkracht en je stappen wil zetten om veerkrachtiger te werken.

 

 

Initatieven rond stilte

 

Inspirerende boeken

 

  • Baeijaert , L. en Stellemans, A. (2013). Vergroot de veerkracht in jezelf en je team. Lannoo Campus: Leuven. Veel handige werkvormen vanuit de oplossingsgerichte psycholgie.
  • Buelens, M. en Vermeiren, A. (2010). Beter zorgen voor jezelf. Uitgeverij Lannoo: Tielt. Dit boek biedt een brede kijk op zelfzorg.
  • Brown, B. (2013). De kracht van kwetsbaarheid. Bruna Uitgevers: Amsterdam. Een van de grondleggers van de positieve psychologie.
  • Cardinaels, N. (2015). Burn-out bij hulpverleners. Een psychologisch kijk op het thema, ze betrekt weinig de context.
  • Clement, J. (2016). Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren. Lannoo Campus: Tielt. Op vlak van coaching is dit boek enorm inspirerend.
  • Crabbe, T. (2016). Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff: Amsterdam.
  • DeWulf, L. (2016). Stop burn-out. Lannoo Campus: Tielt.
  • DeWulf, L. en Vangronsveld, G. (2012). Help! Mijn batterijen lopen leeg. Lannoo Campus: Tielt. Handig toepasbaar boek met de metafoor van een batterij.
  • De Coninck, C. & Brusseel, A. (2015). Wat de levenden kunnen leren van de stervenden. Gent: Borgerhoff en Lamberigts. Inspirerend boekje van twee verpleegkundigen op een palliatieve afdeling.
  • Geeraerts, E. , (2015). Mentaal kapitaal. Versterk je mentale veerkracht en vermijd burn-out. Lannoo. Dit boek biedt veel inzichten in hoe ons brein functioneert.
  • Kunneman, H.(2005). Voorbij het dikke-ik. Bouwstenen voor een kritisch humanisme. Amsterdam,Humanistic University Press.
  • Laermans, R. e.a.(2016). Klein lexicon van het managementjargon. Een fijn boekje dat de woordenschat uit het bedrijfsleven dat nu binnensijpelt in welzijn en onderwijs onder de loep neemt. Na dit boek heb je een heldere kijkop managerialism.
  • Lievrouw, A., Vanheule, S., & Verhaeghe, P. (2003). Burnout bij hulpverleners, verslag van een psychoanalytisch kwalitatief onderzoek. Psychiatrie en Verpleging, 4, 196-209.
  • Maex, E. (2014). Mindfulness. In de maalstroom van je leven. Lannoo: Tielt. Een basiswerk over mindfulness.
  • Portzky, M. (2015). Veerkracht. Onze natuurlijke weerstand tegen een leven vol stress. Witsand Uitgevers. Neuropsycholoog die de biologische werking van veerkracht uitlegt. Zijn meetinstrument is de basis van fit in je hoofd.
  • Soojung-Kim Pang, A.,(2016). Rust in uitvoering. Diepgaande analyse van het belang van rust.
  • Vanhoof, E. Godderis, L. e.a. (2016). Burn-out in de zorg. Praktische gids, vooral vanuit psychologisch standpunt bekeken.
  • Verhaeghe, P. (2012). De neoliberale waanzin. Een fijne analyse van de brede context waarin we leven.
  • Verharen, L. e.a. Omgaan met (on)macht in de zorg. 2010. Boom Lemma uitgevers Den Haag.

Laat

Vertraag.

Vertraag.

Vertraag je stap.

 

Stap trager dan je hartslag vraagt.

 

Verlangzaam.

Verlangzaam.

Verlangzaam je verlangen.

 

En verdwijn met mate.

 

Neem niet je tijd

En laat de tijd je nemen -

Laat.

 

------------------------------------------

L. Nolens, 'Laat alle deuren op een kier', 2004.

 

Between stimulus and response

there is a space.

 

In that space is our power

to choose our response.

 

In our response lies our growth and our freedom.”

 

------------------------------------------

 

Victor Frankl